Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Tο Εργαστήριο Λόγου και Πολιτισμού (Κατεύθυνση Λογοτεχνίας) του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Π.Θ.,  το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Π.Θ., η Φωτογραφική Λέσχη Βόλου, το OramaPhotos, οι εκδόσεις Νεφέλη και το βιβλιοπωλείο Παπασωτηρίου, διοργανώνουν εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-ΜΙΑ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Νεφέλη, σε επιμέλεια Ηρακλή Παπαϊωάννου.

events 20140319 1

Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 19 Μαρτίου, στις 19:30, στο Αμφιθέατρο «Δημήτρης Σαράτσης» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο Βόλο και για το βιβλίο θα μιλήσουν, ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, επιμελητής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και η Νατάσα Καρακατσάνη, φωτογράφος, συνεργάτιδα του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού.

Όπως, επισημαίνεται από τον επιμελητή του βιβλίου:  Μια από τις σταθερές της σύγχρονης εποχής που δύσκολα αμφισβητείται είναι η πανταχού παρουσία της εικόνας, φωτογραφικής ή άλλης, και η ισχυρή επίδρασή
της στη διάπλαση αντιλήψεων και συμπεριφορών. Ενόσω όμως ο εικονογραφημένος κόσμος γιγαντώνεται γύρω μας και μέσα μας ο κριτικός διάλογος για αυτόν παραμένει συγκριτικά καθηλωμένος, ειδικά στην ελληνική εκδοχή του. Έτσι ευνοούνται η απλούστευση και η σύγχυση, η άκριτη επιβολή της εμπορευματικής εικόνας, ο οπτικός αναλφαβητισμός. Είναι η φωτογραφία μια εικόνα που πρέπει κανείς να δημιουργεί και να καταναλώνει χωρίς να σκέφτεται και να συζητά για αυτήν; Μπορεί να αγνοηθεί η ιστορία και η αισθητική που οπλίζουν τη δημιουργία της και ενορχηστρώνουν την υποδοχή της από το κοινό; Δημιουργείται τελικά η φωτογραφία μέσα σε ένα κοινωνικό και ιδεολογικό κενό; Η ανθολογία αυτή επιχειρεί να σκιαγραφήσει το πλαίσιο λόγου της ελληνικής φωτογραφίας με κείμενα και δοκίμια των ερευνητών, επιμελητών και θεωρητικών Κωστή Αντωνιάδη, Νίνας Κασσιανού, Φανής Κωνσταντίνου, Κωστή Λιόντη, Αλεξάνδρας Μόσχοβη, Ειρήνης Μπουντούρη, Νίκου Παναγιωτόπουλου, Ηρακλή Παπαϊωάννου, Πηνελόπης Πετσίνη, Πλάτωνα Ριβέλλη, Γιάννη Σταθάτου. Τη συγκρότησή της συνόδευσε η πεποίθηση ότι η έρευνα και η κριτική σκέψη όχι μόνο δεν αναιρούν αλλά εντείνουν την απόλαυση που προσφέρει η φωτογραφία, συμβάλλοντας στη δημιουργία κριτηρίων για την κατανόησή της αλλά και επιχειρημάτων σε ένα διεπιστημονικό διάλογο. Στόχοι όπως αυτοί, βέβαια, παραμένουν απολύτως συμβατοί με την ίδια τη χαρά της ανάγνωσης, που κυοφορείται μέσα από την εκφραστική ιδιαιτερότητα κάθε συγγραφέα.

events 20140319 2

Ο Ηρακλής Παπαϊωάννου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1962. Σπούδασε Φυσική στο ΑΠΘ, φωτογραφία στο New York University (Master of Arts), ενώ είναι Διδάκτωρ Φωτογραφίας του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΑΠΘ. Από το 1999 εργάζεται ως Επιμελητής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Το διάστημα 1993-2006 υπήρξε οργανωτικό στέλεχος του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας Photosynkyria, του οποίου το 2006 υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής. Δημοσίευσε τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια μεγάλο αριθμό κειμένων, δοκιμίων, κριτικών για τη φωτογραφία. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει επιμεληθεί μεγάλο αριθμό εκθέσεων και εκδόσεων. Έχει μεταφράσει τα έργα «Περί φωτογραφίας» της Susan Sontag, «Φωτογραφία, μια συνοπτική Ιστορία» του Ian Jeffrey, «Προς μια φιλοσοφία της φωτογραφίας» του Villem Flusser. Έχει εκδόσει το δοκίμιο «Οι φωτογραφίες Marlboro και η χλιαρή Άγρια Δύση» (Άγρα). Είναι συνεκδότης του ηλεκτρονικού περιοδικού για τη φωτογραφία www.untitledmagazine.org.